Joan
De aanleiding voor het maken van dit portret had een experimenteel karakter.
Na een restauratie van een vergulde lijst, had ik nog een boekje bladgoud liggen. Daar moest iets mee gebeuren. Kon ik het integreren in mijn schilderijen zonder dat het te kitscherig werd?
Uiteindelijk koos ik voor het maken van een hedendaags icoon.
Mijn vrouw Joan moest voor dit probeersel de af te beelden “heilige” worden. Na het een en ander uitgeprobeerd te hebben heb ik voor een eenvoudige compositie en een intiem formaat gekozen. Het goud heb ik aangebracht op de ondergrond, waar enig reliëf op aan is gebracht. Daarna heb ik het oppervlak wat opgeruwd, zodat de reflectie van het goud afnam.
Tijdens het schilderen moest er rekening gehouden worden met de invloed van het goud op de achtergrond dat, afhankelijk van het licht, sterk kan variëren.
De keuze voor Joan, was er een van beschikbaarheid. Zij is voor mij een van de moeilijkste personen om te schilderen. Ze staat zo dicht bij mij, dat het vaak een belemmering vormt om voldoende afstand te scheppen.
Uiteindelijk bleek dat, door het gebruik van goud en de vorm van een icoon, het makkelijker was afstand te nemen. Zo krijgt Joan in het portret meer het karakter van een muze.