De voorstellingen die René Tweehuysen schildert komen voort uit zijn directe omgeving waarbij hij geen onderwerp uit de weg gaat. Portretten (in opdracht en als vrij werk), landschappen (Urban landscape), stillevens, dieren en alle combinaties hiervan. Dat zorgt ervoor dat het schilderen spannend blijft. Daarbij hou ik van het gegeven dat schilderijen geen antwoorden geven maar juist vragen oproepen. Zo krijgt de kijker de kans om een eigen invulling te geven aan de voorstelling.
René Tweehuysen studeerde aan de Hogeschool voor de Kunsten Utrecht. Zijn werk is regelmatig te zien op tentoonstellingen in binnen- en buitenland waaronder de Nederlandse Portretprijs, Royal Society of Portrait Painters, BP Portrait Award 2018. Finalist in de 14e Internationale ARC Salon, short-listed for the Figurativas 2019 en ModPortrait, MEAM in Barcelona.
Finn
De periode van de coronapandemie is een moeilijke tijd voor iedereen, zeker ook voor de jeugd. Dat was voor mij de aanleiding om met dit gegeven iets te doen in de vorm van een geschilderd portret.
Tijdens de eerste lockdown was onze zoon Finn lange tijd thuis en heb ik hem gevraagd te poseren voor dit portret. Dit was vlak voor de periode dat hij zou uitvliegen, op kamers zou gaan voor zijn opleiding in Groningen.
Het schilderproces gaat voor mij, voor het grootste gedeelte, intuïtief. Als ik terugkijk op het ontstaan van dit schilderij: voor de verbeelding van dit idee heb ik gekozen voor een hoog standpunt. Dit zorgt voor een overdreven perspectief dat het gevoel van isolatie van de geportretteerde versterkt. Doordat ik ook aan de lijnen van het perspectief in de ruimte heb getrokken en geduwd ontstaat er meer dynamiek in het schilderij. Om de olieverf dikker en soepeler te maken meng ik altijd een beetje ei (tempera), en soms ook krijt, door mijn verf. Een beperkt kleurenpalet is voor mij de beste manier om uit te drukken wat ik wil.