Hoe dicht kan je als kunstenaar komen bij de essentie, die ziel, van de geportretteerde?
Het is een bijzondere ontdekkingsreis gebaseerd op een andere passie: modeltekenen! Tijdens zijn studie Industrieel Ontwerpen maakte hij kennis met het “modeltekenen”. Van daaruit is hij zich gaan richten op schilderen, zowel straatbeelden als industriële complexen en op grafiek (lino). In de industriële “gezichten” fascineert hem de schoonheid van het ritme, de eigen kleurstellingen en composities die vaak verborgen, dan tevoorschijn komen in havens, loodsen, hijskranen en schepen. De kleurvlakken gaan een eigen leven leiden.
Het 3D werk van Roelant kenmerkt zich door een eigen handschrift, die hoewel “ongepolijst” op het eerste gezicht, dat allesbehalve is.
Bij het portretteren in chamotte klei van de schrijver Martin Michael Driessen, staat centraal dat de maker, als kunstenaar, steeds opnieuw een uitzonderlijke positie inneemt tijdens dat scheppingsproces: Zo dichtbij (mogen) komen bij deze unieke mens: “Mijn handen laten niet meer los van de klei….Hoe direct kan ik het meest wezenlijke vangen? Daarbij steeds oprecht en integer zoekend naar hetgeen voor mij, als kunstenaar, deze mens in al zijn dimensies, tot zijn recht laat komen”.
Deze sombere getourmenteerde ziel, waarin de wrede “Condition Humaine“ soms alles lijkt te overheersen… of toch niet?
Het werk van Roelant Hietbrink heeft tot nu toe (verkoop) tentoonstellingen gehad in Nederland en België en ook werken verkocht aan particulieren en verzamelaars in het buitenland (Verenigd Koninkrijk en Duitsland).
Tentoonstellingen: Kerkje van Persingen, 2004 en nogmaals in 2015; Open Atelier in Amsterdam, 2011; Picture Aeterna, juni 2012, Brussel; zomerexpo in het Gemeentemuseum Den Haag (tekeningen in neo color 2015); Heuvel galerie, Eindhoven 2015; NPP Loods 6 in Amsterdam, 2020; NPP Slot Zeist, 2021.