Parisa Akbarzadeh Poladi
Kunstenares met een missie
Parisa Akbarzadeh Poladi is een Iraanse kunstenares die in Rotterdam woont en werkt. Gefascineerd door de kracht van kunst om te verbinden en te inspireren, gebruikt ze haar talent om de stem van kwetsbare groepen te versterken en sociale verandering te bewerkstelligen.
Een leven gewijd aan kunst en activisme
Al meer dan 20 jaar is Parisa actief als kunstenares, illustrator, fotograaf en creatief coach. Haar gepassioneerde engagement voor vrouwenrechten en kinderrechten is geworteld in haar eigen ervaringen en drijft haar om maatschappelijke taboes te doorbreken en onrechtvaardigheid aan te kaarten.
Beeldtaal die universeel verbindt
Parisa’s kunstwerken, met name illustraties en fotografie, belichten thema’s als de wensen en dromen van vrouwen, seksualiteit, migratie en integratie. Door haar unieke visie en universele beeldtaal creëert ze bruggen tussen culturen en nodigt ze uit tot reflectie en dialoog.
Empowerment van nieuwkomers
In Nederland richt Parisa zich op het bevorderen van de emancipatie en integratie van nieuwkomers. Ze geeft creatieve workshops waarin vrouwen hun ervaringen en emoties kunnen uiten zonder beperkt te worden door taalbarrières. Kunst wordt hierdoor een krachtig instrument voor empowerment en verbinding.
Erkenning en impact
Parisa’s toewijding en talent zijn gewaardeerd door diverse organisaties. Ze won de Rotterdamse Vrouw van het Jaar award in 2020 en behaalde de derde plaats in de Kinderrechten Award in 2021.
Een inspirerende toekomst
Parisa is vastberaden om haar kunst te gebruiken om een positieve impact te maken op de wereld. Ze streeft ernaar om meer zichtbaarheid te creëren voor de struggles van vrouwen en kinderen, en om bruggen te bouwen tussen verschillende culturen.
Henry Dijkhoff
In 2014 heeft Henry de Klassieke Academie in Groningen afgerond; zijn expertise is portretkunst. Hij werkt vanuit waarneming, bij een portret zoekend naar het unieke in de persoon, met oog voor poëzie. Hij is gefascineerd door de kleurrijke diversiteit van mensen, verschillende culturen en contrasterende kleuren.
“De afgelopen jaren heb ik vluchtelingen uit zeer uiteenlopende landen ontmoet. Door ze te portretteren heb ik geprobeerd ze een gezicht te geven. Zoals Carmen uit Nicaragua, Kasra uit Iran en José uit Colombia; dit laatste schilderij was in 2023 genomineerd voor de Nederlandse Portretprijs.
Omdat mijn atelier in Zutphen is, heb ik vooral contact met mensen uit het AZC in Zutphen. Ze komen graag model zitten bij mijn cursussen portretschilderen. Zo ontstaat er een band. Vluchten voor je eigen veiligheid, of de veiligheid van je geliefden is een onbeschrijflijk heftige periode en ook de periode van afwachting in het AZC.”
Het project: Verre Gezichten Dichtbij
“Het idee om verbinding te maken met een andere kunstenaar, die heeft moeten vluchten, sprak me meteen aan. Ik heb geprobeerd om een kunstenaar te vinden in de AZC’s in de omgeving. Dat bleek lastig te zijn. Gelukkig ben ik via via in contact gekomen met Parisa. Zij en haar gezin komen uit Iran en wonen nu zo’n tien jaar in Rotterdam. Niet voor niets heeft Vluchtelingenwerk al in 2017 Parisa “creatieve duizendpoot met een sociaal hart” in een artikel genoemd.”
Elkaar inspireren
Tijdens onze eerste ontmoeting, begin februari dit jaar, hebben we veel gedeeld over onze achtergrond, passies en uitdagingen. We gaan nu aan de slag om ieder op eigen wijze zich te laten inspireren door de ander.
Farshad Safariyan
De lijst van het schilderij van Henry Dijkhoff is gemaakt door de Iraanse houtkunstenaar Farshad Safariyan.
Hieronder zijn verhaal:
De eerste keer dat ik de mozaïekschilderijen zag, voelde ik een vreemd gevoel van geluk en interesse. In mijn stad Shiraz verkocht destijds slechts één winkel deze schilderijen, maar deze was een aantal dagen gesloten vanwege reizen van de eigenaar. Ik deed mijn best om de definitie van Moaarsq (mozaïekschilderij) te kennen, terwijl je nauwelijks enige informatie over dergelijke kunsten kon krijgen. behalve in enkele bibliotheken. Na veel zoeken stemde een Meester van Moaaraq genaamd Sephertaj ermee in mij deze kunst te leren.