Abbas Faegh
Abbas Faegh vluchtte in 1996 van Iran naar Nederland. Gabriëlle legt hem voor 'Fr11slân door de ogen van Vermeer' vast op het doek en laat zich inspireren door Vermeers schilderij 'Het meisje met de rode hoed', een kunstwerk dat net als Abbas een reis over de wereld heeft gemaakt.
Lees meer
In Iran is Abbas sport- en cultuurjournalist bij een regionale krant geweest. In Nederland gooide hij het als vluchteling over een andere boeg. Hij is nu jongeren- en welzijnswerker bij Stichting Welzijn Het Bolwerk in Dokkum, waar hij zich inzet voor zijn medemens. ‘Ik vind het heerlijk om met mensen te werken en ik wil graag een bijdrage leveren aan het verbeteren van mijn leefomgeving’, aldus Abbas.
Gabriëlle Westra
Kunst is voor mij het ideale medium om verbinding te zoeken. Kunst overstijgt taal en cultuur en maakt uitwisseling tussen harten mogelijk.
Alles achterlaten wat je lief is, dat doe je alleen als je écht niet anders kan. Vaak is er niet meer nodig dan gewoon kennis te maken en gewoon te luisteren.
Zodra je iemand leert kennen is er geen ‘ander’ meer.
Lees meer
Mijn ervaring is dat een portret van iemand maken een hele bijzondere en aandachtige manier is om iemand te leren kennen. En hoe mooi is het dat andere mensen door middel van het portret ook weer kennis kunnen maken met die persoon.
Het unieke aan de expositie ‘Verre Gezichten Dichtbij’ is dat de kunstenaars en ‘vluchtelingen’ onderling allemaal contact leggen. Aandachtig en via kunst verbinding vinden en door samenwerking nog meer begrip voor elkaar krijgen. Niet een tentoonstelling óver mensen, maar mét mensen, samen. Alle kunstenaars kunnen door de gezamenlijke kunstwerken hun verhaal delen met alle bezoekers.