Onze motivatie

Kunstenaars over ‘Verre Gezichten Dichtbij’

Bij de ontwikkeling van de expositie ’Verre gezichten Dichtbij’ was een belangrijke rol weggelegd voor een aantal beeldend kunstenaars die ook al een belangrijke bijdrage leverden aan onze eerdere exposities.
Wat is in hun ogen het bijzondere karakter van deze expositie?

Waarom ik me graag inzet voor het kunstproject ‘Verre Gezichten Dichtbij’

door Gabriëlle Westra

Kunst is het ideale medium om verbinding te zoeken. Kunst overstijgt taal en cultuur en maakt uitwisseling tussen harten mogelijk.
Alles achterlaten wat je lief is, dat doe je alleen als je écht niet anders kan. Vaak is er niet meer nodig dan gewoon kennis te maken en gewoon te luisteren.
Zodra je iemand leert kennen is er geen ‘ander’ meer.
Mijn ervaring is dat een portret van iemand maken een hele bijzondere en aandachtige manier is om iemand te leren kennen. En hoe mooi is het dat mensen door middel van het portret ook weer kennis kunnen maken met die persoon.
Het mooie aan de expositie ‘Verre Gezichten Dichtbij’ is dat de kunstenaars en ‘vluchtelingen’ onderling allemaal contact leggen. Aandachtig en via kunst verbinding vinden en door samenwerking nog meer begrip voor elkaar krijgen. Niet een tentoonstelling over mensen maar met mensen samen. Alle kunstenaars kunnen door de gezamenlijke kunstwerken hun verhaal delen met alle bezoekers.

www.gabriellewestra.nl

Menselijk contact en verbinding door te tekenen en te schilderen

door Sandra Thie

Het menselijke contact, het bezig zijn met kijken en schoonheid, en daardoor verbinding, vooruitgang, zelfvertrouwen krijgen; wat Sandra tegenkomt en ziet gebeuren in de lessen hier in Nederland wil zij inzetten voor kinderen die daar in het dagelijks leven niet (meer) vanzelfsprekend mee zijn omringd. Tegelijkertijd verbinden, alle partijen verleiden om contact met elkaar te leggen via tekenen en schilderen.
Er zijn zoveel mensen op de vlucht of in nood, dat Sandra het idee had het aan te laten sluiten bij het werk wat zij hier doet en maakt. Een aantal van haar vrije werken zijn universele beelden, deze kunnen overal over de wereld in elke situatie zijn. Sandra heeft daarmee de mogelijkheid gecreëerd om een begin te maken aan deze droom. Zij heeft tekenprojecten opgezet in Moria en Kara Tepe, op Lesbos. Helaas is deze situatie veranderlijk op Lesbos.
Sandra mag het desondanks een succes noemen, Movement on the Ground heeft de lessen opgenomen in het reguliere programma voor de onbegeleide minderjarigen en kinderen.
Onlangs heeft Sandra wekelijks les aan Oekraïense kinderen en moeders gegeven die zich in Nederland bevinden.

In de loop van het project maakt Sandra schetsen en evt. foto’s van aansprekende en ook mooie beelden en deze vat zij samen in een serie tekeningen/schilderijen waarvan de opbrengst weer in de volgende opzet gestoken zal worden. Op deze manier wil Sandra een zichzelf in stand houdend project opzetten waarmee kinderen over de hele wereld via kunstprojecten plezier kunnen hebben, maar vooral even aandacht hebben en krijgen.
Het doel van dit project is verbinding te maken, tussen alle partijen, tussen de harten, mensen warm maken en houden voor lol, schoonheid, contact en begrip, samenwerken.

www.sandrathie.nl

Boetseren en verbinden

door Roelant Hietbrink

Vluchtelingen zijn het zwarte schaap in perceptie van veel Nederlanders. Zij zijn echter maar zo’n 11 procent van de migranten die naar Nederland komen, een relatief kleine groep mensen die meestal enorm veel ellende ontvluchtten en hulp nodig hebben. Veel van hen zijn heel sterke, moedige en fijne mensen die een aanwinst vormen voor Nederland.
‘Verre Gezichten Dichtbij’ wil graag een aantal van deze mensen portretteren, hun persoonlijkheid, flexibiliteit, inzet, kennis en kunde, doorzettingsvermogen…en het lijkt me prachtig daaraan bij te dragen met een aantal geboetseerde portretten en bijbehorende achtergrondinformatie.

www.olieoplinnen.nl

Verbinding

door Jolien Wesselink

We leven in een tijd waarin tegenstellingen tussen groepen uitvergroot worden en de samenleving dringend behoefte heeft aan toenadering en onderlinge verbondenheid tussen mensen. Met deze unieke tentoonstelling creëren wij die verbinding op diverse niveau’s.

De portretkunstenaar moet in nauwe verbinding staan met de geportretteerde om tot een indringend, veelzeggend portret te komen. Het is daarom noodzakelijk dat de portretkunstenaar niet alleen aandachtig observeert, , maar ook het wezen van het model voelt en ervaart. Zo kan er niet alleen een uiterlijk, maar ook een innerlijk gelijkend portret ontstaan. Het portretteren van een vluchteling impliceert dus het ontstaan van betrokkenheid en verbinding tussen kunstenaar en model.

Opgegroeid in het buitenland heb ik al vroeg ervaren hoe verrijkend en blikverruimend het contact met mensen uit andere culturen is. Meer recent kreeg ik tijdens het geven van taallessen veel bewondering voor de vluchtelingen die zich in hun eigen land durfden te verzetten tegen dictatoriale regimes en de levensgevaarlijke reis naar Europa ondernamen. De veerkracht en moed van deze mensen raakten me. Met deze tentoonstelling geven wij vluchtelingen niet alleen een persoonlijk gezicht, maar creëren wij ook verbinding door samen te werken en samen te exposeren met vluchteling-kunstenaars.

Met onze portretten en de bijbehorende verhalen hopen wij het hart van de bezoeker te raken en zo onze onderlinge verbondenheid als mensen te vergroten.

www.jolienwesselink.nl/

Terug naar boven